Annikin ja Vilhon
syyslomalle ei poikkeuksellisesti lähdettykään aamulennolla. Annikilla oli siis
ensimmäisenä lomapäivänään aikaa tehdä puutarhahommia ja viimeistellä pari
muutakin projektia ennen lentokentälle lähtöä. Kahden maissa, Vilhon varovasti
vinkatessa, että lentokenttäbussi lähtisi 15 min kuluttua, Annikille tuli kova
kiire irrottaa pikaliima sormistaan ja istuttaa loput kukkasipulit.
Bussissa, pulssin jo hieman
tasoituttua, Annikki onnitteli itseään uudesta ennätyksestään. Vaikka paniikki
oli iskeä, hän oli saanut itsensä ja koko kämpän kuntoon seitsemässä minuutissa
ja kuudessatoista sekunnissa ja saanut raahattua omin voimin suuren
matkalaukkunsa – kyllä; tavarat eivät
sittenkään mahtuneet siihen pieneen kapsäkkiin – pysäkille ilman, että Vilho
olisi saanut kohtausta.
Sen sijaan Annikki itse oli
saada raivokohtauksen bussiin noustuaan. Jo rutiiniksi muodostunut, herttainen
juttutuokio bussikuskin kanssa päättyi tällä kertaa siihen, että nyt vuorossa
ollut asiakaspalvelija karjaisi kylmästi ”En!”. Annikki oli pyytänyt kuskia ystävällisesti avaamaan bussin keskioven,
jotta Vilho saisi nostettua suuret laukut lentokenttäbussin matkatavarahäkkiin.
HSL tarjosi ehdotettua parempaa palvelua pakottamalla kaikki lentoasemalle
menijät muodostamaan tukoksen etuovelle ja kolhimaan kaikki jo kyydissä olevat
matkustajat repuillaan ja matkalaukuillaan.
Mutta Annikki nieli raivonsa. Nyt ei kannattaisi alkaa
soitella liikennelaitoksen työnohjaajille, suunnittelupäälliköille,
kaupunginjohtajille ja muille viskaaleille vaan virittäytyä leppoisan
myötäilevään olotilaan, joka on yksi välttämätön matkavaruste. Edessä oli viiden tunnin lento
ja monet muut kiemurat ennen kuin Annikki ja Vilho pääsisivät aurinkovarjon
alle ihailemaan Atlantin maininkeja.
Annikki ei kuitenkaan voinut
olla miettimättä sitä, mikä Suomea, suomalaisia ja suomalaistuvia maahanmuuttajia
oikein vaivaa. Toimivat perinteet ja hyvät tavat on tyystin hylätty ja osuvat
nimitykset korvattu joutavilla eufemismeillä ja tylyllä omahyväisyydellä.
Matkustajat, ostajat, potilaat, rikoksesta kiinniotetut ja jopa yliopistojen
opiskelijat ovat kaikki nykyään ”asiakkaita” mutta asiakaspalvelusta ei ole
tietoakaan. Portugalissa asia olisi varmasti toisin. Etelä-Euroopan maissa kun työmoraali on korkea ja niissä ei ole niitä suomalaisten halveksimia ”p-hommia”, joita ei
muka voisi hoitaa hyvin kuten kaikkia muitakin töitä. Siellä työnteko on
arvossa ja kaikenlaiset työt pyritään tekemään kunnolla. Bussitkin kulkevat
ajallaan ilman, että matkustajia kiusataan. Esimerkiksi Espanjassa ei tulisi
kuuloonkaan, että bussikuski sulkisi oven kyytiin kiiruhtavan nenän edessä ja
jättäisi ”asiakkaan” pysäkille ihmettelemään. Ranskalainen bussikuski
puolestaan ottaa hymysuin vastaan ”asiakkaan” oman CD-levyn ja panee
toivemusiikin soimaan. Italiassa joukko ”asiakkaita” saa kannustuksia ja
solvauksia huutamalla bussikuskin jättämään kahvitauon väliin ja ajamaan
pikavauhtia suoraan stadionille. Kaiken lisäksi bussin saapuessa perille hyvissä
ajoin ennen matsin alkua, kuski saa palkakseen riemukkaat hurraahuudot vaikka
kannattaakin väärää joukkuetta.
Annikin mieleen ei tule
vastaavanlaisia muistoja paikallisbussilla ajelusta Portugalista.
Suomalaisittain jäyhät portugalilaiset eivät takuulla ainakaan hihkuneet
julkisissa liikennevälineissä. Bussikuskit kyllä tekivät sielläkin työnsä
täsmällisesti ja avuliaasti eikä yhdenkään ”asiakkaan” tarvinnut hikeentyä tai
pahoittaa mieltään.
Annikin muistikuva
hymyilevästä portugalilaisesta bussikuskista särkyy kun bussi pysähtyy rajusti
nytkähdellen lentoterminaalin eteen ja ”asiakkaat” kompuroivat laukkuineen ulos
bussista. Suomalaiskuski ei hymyile.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti